Tête Talk: Frédéric Van Damme - The MORIS Company

In een zwarte doos vind je alle kennis en informatie terug over de afgelegde weg. Dat kan je van onze BLACKBOXX ook zeggen. Daarom gaan we op regelmatige basis voor een tête-à-tête met een van onze members, zodat we hun kennis ook met de wereld kunnen delen. Deze keer is het de beurt aan Frédéric Van Damme van The MORIS Company.

BLACKBOXX MEMBERS Moris Company 4 B1 A6163 WEB | BLACKBOXX
Wie is Frédéric Van Damme? Omschrijf jezelf in enkele woorden.


Frédéric:
“Goh, dat is altijd moeilijk om over jezelf te vertellen (lacht)! Wat vrienden vooral over mij zeggen is dat ik enthousiast, opgewekt en goedlachs ben. Noem me dus gerust een bron van positieve energie. Ik ben ook zeer empathisch. Ik kom uit een medische familie en uit de medische wereld. Ik heb verpleegkunde gestudeerd en ben uiteindelijk in de HR terecht gekomen, mensen zijn duidelijk de rode draad doorheen mijn leven.”
BLACKBOXX:
“Dus positief, empathisch en mensgericht vat het wel mooi samen.”
Frédéric:
“Inderdaad!”

Wat doet The MORIS Company? Wat is jullie meerwaarde in de wereld en hoe ziet de toekomst eruit voor jouw sector?

Frédéric: “We zijn een HR partner, maar niet van het klassieke soort. We zijn een digital and instant HR partner. Wij zorgen ervoor dat de HR afdeling meer tijd krijgt om met de mensen zelf te werken door de implementatie van HR technologie. Wij gaan de processen in kaart brengen, optimaliseren, vereenvoudigen en bekijken welke we kunnen digitaliseren. We helpen ook met de implementatie en de adoptie ervan, zodat de tools uiteindelijk ook echt gebruikt worden. Embrace technology! Het is er nu eenmaal en het bespaart je tijd, die je dan weer kan inzetten om met mensen bezig te zijn, wat toch de core hoort te zijn van HR. Belangrijk is dat er tijd gewonnen wordt in het voordeel van de mensen binnen een organisatie, maar dan moeten ze de technologie wel durven omarmen.Onze klant is de typische KMO van 3 à 4 mensen tot teams van 200 man. Wat de toekomst van HR betreft zal die digitalisatie alleen maar verder doorgevoerd worden. Zo zien we bijvoorbeeld het opkomen van AI (Artificial Intelligence) games voor rekrutering. Daarmee kan je bijvoorbeeld gaan selecteren op bepaalde soft skills en de match met het bedrijfs-DNA gaan bepalen.”

Welke kennis of skills breng jij aan tafel?

Frédéric: “Ik durf mezelf gerust een change agent te noemen. Ik begeleid mensen in verandering. Je moet weten hoe je naar medewerkers luistert en hen vervolgens meekrijgt in het verhaal. Dit is dan ook een belangrijke eigenschap om zelf bij The MORIS Company te werken, dat je change kan bewerkstelligen.”

Wat zou je vandaag vertellen bij een drankje in Bar Noir?

Frédéric: “Als mijn gesprekspartner zelf een bedrijf zou hebben, zou ik vragen hoe het zit met de betrokkenheid van hun mensen. Veel mensen werken nu al meer dan een jaar van thuis uit en hebben veel tijd om te reflecteren over hun job. Het is dus belangrijk om met hen te blijven communiceren en hun betrokkenheid te monitoren. Ik zou nu zelfs durven aanraden om te over-communiceren.”

Wat inspireerde je de afgelopen periode?

Frédéric: “Wat The MORIS Company betreft, werken vooral de enthousiaste reacties op ons vernieuwende concept motiverend! Verder geraak ik altijd geïnspireerd door het water. De zee is mijn passie, maar ook het dok hier aan BLACKBOXX biedt me dagelijkse inspiratie. Water ziet er ook elke dag anders uit: ander licht, andere intensiteit van beweging… De ene dag helemaal stil, dan weer woelig. Water is voor mij altijd een beetje thuiskomen door mijn link met de zee.”